Launch stress

Ik had het hier al twee keer gemist: een rocket launch. Dus deze keer wilde ik het absoluut zien. Cape Canaveral is hier zowat 110 km vandaan en naar het schijnt kan je een raketlancering van hier zien als een vallende ster, maar dan in de verkeerde richting.

De lancering van de SpaceX Falcon heavy moet iets speciaals zijn, maar waarom weet ik niet... Het was voorzien om 13:29 uur. Dus dat was in te plannen tussen mijn concert en de meet and greet. Het concert zou wat ingekort worden en de fans moesten maar wat langer wachten. Zo'n lancering is overigens na een minuut ook weer gedaan.

Pech! De lancering was uitgesteld vanwege de wind ... tot 15.15 uur. Dat zou midden in het concert zijn. Ik kan moeilijk een plaspauze inlassen tijdens een concert van een half uur! Maar er is een God, want net voordat ik moest gaan spelen, checkte ik het nog eens op de laptop. Yes, opnieuw uitgesteld tot 15.45. Waarom weet ik niet, misschien moest Elon Musk zijn koffie nog opdrinken?

Kwart voor vier, dat kwam mooi uit. Ik maakte van mijn meet and greet een vluggertje: een "hi and bye" en snelde opnieuw naar boven met de lift, die dat nochtans al bijna 90 jaar op hetzelfde tempo doet. Snel mijn camera erbij en naar het dak van de toren. Drie minuten voor tijd; net genoeg om te schatten waar Cape Canaveral ongeveer ligt. Gelukkig is er vandaag geen wolkje aan de lucht en kan je immens ver kijken. En ja, daar zie ik een paar centimeter boven de horizon een lichtpuntje schijnbaar langzaam de hoogte in gaan. Nu het ook nog proberen te vangen in mijn camera, wat niet zo gemakkelijk is als de zon op mijn schermpje schijnt. En even later is het lichtje weer weg.

Ik heb achteraf toch maar even opgezocht wat er zo speciaal was aan dat rijzende sterretje aan de einder. Daar vliegt de Tesla op de tonen van David Bowie naar zijn eeuwige reis in de ruimte.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Een gewone dag

De beiaardier